Het begon met een drankje en een  wafel,
daarna gingen we naar het restaurant en schoven we met z’n allen onze voeten onder tafel.                               
 
Nog “Succes!” van de leerkrachten en dan onze rekenknobbels laten knallen:
24 vragen en puzzels vol problemen en getallen.
 
Als je klaar was kon je alles indienen
en daarna misschien een prijs verdienen.
 
Zo had je de 120/120 van Sofie uit 2Lb, 
zij nam een prachtig tablet met zich mee!
 
Nog een dankjewel aan alle kandidaten,
samen met al hun prachtige resultaten!
 
 
Jyrs (2Lb)   
 
 
 
 
Prachtige foto’s, dat levert een rugbynamiddag altijd wel op. Zo ook op 24 april. Spelers in actie, vechtend voor de bal, lopend voor de openingen in de verdediging,… Of het nu heren of dames waren die speelden, iedereen ging er volledig voor.
 
In Wilrijk gingen de jongens als eerste van start tegen Mariagaarde, een ploeg die ze al wel tegengekomen zijn. Gemakkelijk hadden de heren het niet, maar ze gingen er volledig voor. Met een paar mooie acties om de bal te veroveren, kwamen ze dicht bij hun eerste punt. Jammer genoeg konden de tegenstanders het punt tegenhouden. Na de eerste wedstrijd hadden ze gelukkig even 5 minuten rust, maar direct erna volgende de tweede wedstrijd voor de heren, ditmaal tegen Melle. Nu ze echter zelf nog maar met 13 waren en er geen wisselspelers meer waren, was het echt alle reserves aanspreken. Met een paar mooie acties bleven ze in het spel. Ondanks het feit dat ze achterstonden, lieten ze zeker hun hoofd niet hangen. Ze bleven ervoor gaan en hun doorzettingsvermogen werd beloond met een try. De heren konden met een opgeheven hoofd en een tevreden gevoel het veld verlaten en de bus terug opstappen op weg naar huis. 
 
 
 
Na de heren was het de beurt aan onze dames. Voor hen was het niet zomaar een wedstrijd, maar een finale voor het Vlaamse kampioenschap rugby. Ook voor hen een zware tegenstander, namelijk Sint-Jan. Dat het niet gemakkelijk ging worden, dat was op voorhand geweten en dat werd ook duidelijk bij het begin. Waar de dames in het begin misschien wat onder de indruk waren van de tegenstander, kwamen ze meer en meer in het spel. Ze wonnen meerdere keren de strijd om de bal en volgden en steunden elkaar bij het aanvallen en verdedigen. Echter, na 40 minuten stonden ze achter. Ook de dames hebben de moed niet laten zakken en dat was duidelijk te merken aan de volgende 20 minuten. Dan kwam Sint-Jan niet meer aan onze try-line. Een regenbui kon de pret niet drukken. Of ze nu in het 3de jaar of in het 6de jaar zaten, iedereen heeft er van genoten. Ondanks enkele blessures zijn de dames ervoor gegaan en zien ze al uit naar de terugwedstrijd op 28 april op onze opendeurdag.
 
 
 
 
 
          
 
     Met een zeer fancy bus van busreizen Verhoeven werden we naar Deurne gevoerd. Aan de sporthal haalden we onze gidsen op die met veel enthousiasme al hun weetjes met ons deelden. Niet enkel de leerlingen, maar ook de leerkrachten hingen aan hun lippen. We stonden versteld van het glorieuze zicht dat we kregen bij het Deurganckdok, één van de weinige dokken zonder sluis, dus met directe verbinding naar de Schelde. Gigantische schepen met honderden containers draaiden net voor onze neus van de kaai en voeren richting Noordzee. Met een handige app konden we dat schip de dagen nadien nog volgen richting zijn eindbestemming Panama. Heel verrassend! Daarna reden we naar Doel. We gingen op verkenning door deze spookstad en zelfs het weer was grimmig. De mist die op dat moment erg laag hing, maakte alles nog griezeliger. Wij vonden het ongelofelijk om bijna alle huizen vol graffiti en dichtgetimmerde ramen en deuren te zien.
 
Vervolgens mochten we na een controle van onze geboortedata op bezoek in de Antwerp Euroterminal, waar duizenden auto’s klaarstonden om vervoerd te worden naar andere landen. Een Oostenrijkse bus die door ons land naar Senegal wordt vervoerd. Je ziet het niet elke dag! Interessant weetje: de afgewerkte auto’s werden vroeger door jobstudenten van de boot gereden. Helaas kon dit niet blijven duren omdat enkele jobstudenten de nieuwe wagens voorzagen van een aangepaste carrosserie. In de voetbalkantine van Kallo mochten we ‘s middags onze boterhammen opeten. Daarna genoten we van een snoepje of chips. Onze suikers waren dus goed aangevuld om de namiddag aan te vatten. Ook de gidsen bleven dolenthousiast en namen ons mee naar de zwaaikom van Kallo. Daar werd in detail uitgelegd wat slikke, schorre, hoogtij, laagtij en springtij is. Tot slot parkeerden de bussen naast een sluis. De Filipijnse medewerkers, die maandenlang van huis zijn, zwaaiden terug naar alle leerlingen. Hilariteit alom! Vermoeid, maar voldaan keerden we terug huiswaarts. Van een geslaagde excursie gesproken!
 
 
     
 
 
 
 
 
Zijn jouw krokkusen, tulpen, hyacinten of andere bolgewassen ook al uitgebloeid?
Het seminarie ecologie verzamelt deze uitgebloeide bloembollen om ze een nieuw leven te geven in onze vlindertuin. Heb je dus uitgebloeide bloembollen liggen die je normaal in de vuilbak zou gooien, gun ze een tweede leven en kom ze deponeren in de doos naast het biologielokaal.
 
 

                    

 

 

Dankjewel aan alle oud-leerlingen die van de vijfde editie van de start2study wederom een succes maakten. Bijna 80 oud-leerlingen informeerden onze zesdejaars over hun studierichting. Tips en tricks, studiemateriaal, folders en nog zoveel meer werden uitgewisseld.

 

 

 

 

Op donderdag 10 januari waren 5 leerlingen niet aanwezig op school wegens deelname aan de klimaatbetoging in Brussel. Een week later waren er al 35 klimaatspijbelaars. De aandacht voor het klimaat was de laatste weken op school nooit ver te zoeken. De MOS-werkgroep heeft een heel aantal extra leden. Op school volgden hier verschillende acties uit: Voor de derde graad kwam gewoon hoogleraar Biologie Ivan Janssens van de universiteit Antwerpen een gastcollege geven over het klimaat. Dit werd enorm goed ontvangen door de leerlingen. Tijdens de strafstudie konden de klimaatspijbelaars in debat gaan met Werner Sels van Ondernemers Zonder Grenzen. De MOS-werkgroep zorgde ervoor dat de verwarming al vanaf vrijdagochtend op weekendmodus gaat, zodat we meer energie besparen. Het seminarie ecologie helpt ook een handje. Zij zorgden voor het verdwijnen van plastic rietjes en organiseren het project Mei-PMD-vrij. Er worden ook bomen aangeplant op school, met dank aan mevrouw Seuntjens. Op 20 maart krijgen leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan de klimaatmarathon, georganiseerd door de Vrije Universiteit Brussel. Hier krijgen ze meer uitleg van professoren over klimaatopwarming.

 

 

 

 

WIST JE DAT   ….

ook onze tweede graad prachtig gescoord heeft in de Junior Wiskunde Olympiade? We hebben maar liefst zeven leerlingen die naar de halve finale mogen: Lotte van der Schoot, Tim Janssens, Saar Dierckx, Joni Hoskens,  Vincent Matheï, Stien Craane  en Aaron Goos.

Het was een grote  enthousiaste groep die vrijwillig een hele woensdagnamiddag hun wiskundeknobbels gepijnigd hebben!  Chapeau voor al die leerlingen.
We duimden voor dit zevental in Antwerpen op 13 maart, nét voor Pi-dag.  

WIST JE DAT…

er in de Vlaamse wiskunde olympiade  van de 36 deelnemende leerlingen van onze school maar liefst 10 leerlingen doorgingen naar de tweede ronde in Antwerpen. Je zou bijna denken dat het gemakkelijk is. Niets is minder waar: gemiddeld gezien gaan er ongeveer 1 op 10 leerlingen door naar de volgende ronde.
Het zal je dan ook niet verbazen dat de gemiddelde score van onze Maris Stellaleerlingen ruim boven het Vlaams gemiddelde ligt nl. 93, 5 tegenover 75,5.  De grens om door te gaan naar de tweede ronde ligt op 102 punten.
De deelnemers aan de tweede ronde waren: Marthe D’ Hooghe, Raf De Vos, Kaat De Vry, Bert Depoorter, Mattise Eelen, Jan Mangelschots, Fien van den Broek, Lucas Vanhoutte, Toon Vermeiren en Pieter Wilms.

WIST JE DAT   ….

Tijdens de tweede ronde van deze wiskundeolympiades behaalden 4 leerlingen een finaleplaats !
Straffe mannen zijn het, we zij er super fier op Tim Janssens uit 3L5 , Vincent Matheï uit 4W en Aaron Goos uit 4L5 voor de Junior olympiade en Raf De Vos uit  6W8 voor de wiskunde olympiade een finaleplaats. Op naar een mooie uitslag in de grote finale op 24 april!
 
Bovendien zijn we ook bijzonder trots dat we met 6L86W8 voor de tweede keer op rij naar de finale mogen van de wedstrijd Wiskunnend Wiske op 14 maart (Pi-dag!) in Brussel !

Bovendien hebben we ook nog  met 5 L7W7Ec7 een gedeelde 4 de plaats behaald met hun onderzoek voor de wiskunde B-dag.


Straffe vrouwen en mannen!

En verder …
Na schooltijd hebben op 21 maart  nog 59 leerlingen van de eerste graad in volle ernst gezwoegd op de 24 vragen van de kangoeroewedstrijd.
Heerlijk om al dat jong geweld bezig te zien!  


 

Niet enkel voor wiskunde ook voor Nederlands,  Natuurwetenschappen en Latijn zijn er finalisten


WIST JE DAT

Vincent Matheï en Rob Kerstens ook deelnamen  aan de eerste ronde van de junior olympiade natuurwetenschappen JON? De resultaten zijn net binnen. Vincent haalt een mooie score van 82% (cesuur 69%) en mag op zaterdag 27 april deelnemen aan de twee ronde!

WIST JE DAT

Jolien Van Mierlo uit 6TW zich voor Nederlands heeft geplaatst voor de finale van de Taalwedstrijd in Brussel. Dit is een zeer mooie prestatie, zeker gezien de moeilijkheidsgraad van de eerste ronde. We zijn fier op haar en duimen voor een vlotte presentatie tijdens de finale op 20 maart.

WIST JE DAT

er nog meer wedstrijdnieuws is :  in januari namen vijf leerlingen van 6 Latijn in Antwerpen deel aan de tweede ronde van de Cicero-vertaalwedstrijd.   Mattise Eelen (6L8) behaalde daarbij een Eervolle Vermelding!  Hij behoorde net niet tot de 15 finalisten, maar kreeg van de jury een mooie onderscheiding. Hij mag op 15 mei aan de UA zijn prijs in ontvangst nemen.

Proficiat!     Maris Stella weer op z'n best!

 

 

Nog meer finalisten in de Pangeawedstrijd

Wat?

De Pangea-wiskundequiz is een kenniswedstrijd voor leerlingen van de tweede en derde graad basisonderwijs en eerste en tweede graad secundair onderwijs. De olympiade wordt op Europees niveau georganiseerd. Elk jaar nemen ongeveer 400.000 leerlingen, verdeeld over 21 Europese landen, deel. In Vlaanderen organiseert VOV de quiz en finale.  
Wie?

We deden met alle klassen van het 2de jaar mee: een lesuurtje wiskundige problemen  puzzels oplossen .
We hadden zowaar 4 finalisten :
Ninke Meeusen en Lieze Wouters (2Mb), Alexander Matheï (2Mc) en Sofie Janssens (2Lb) .

En?

Op zaterdag 16 februari trokken we naar Brussel om er na een korte stadswandeling aan de finale te beginnen.
Bij de proclamatie mocht Sofie Janssens het erepodium betreden : ze behaalde zilver (2de plaats van alle Vlaamse tweedejaars) .

En in de informatica Olympiade

13 leerlingen uit de school hebben woensdag 6 februari 2019 meegedaan met de  Belgische Informatica Olympiade.
Allen waren erg enthousiast over de competitie, die voornamelijk uit het oplossen van (computer)puzzels bestaat.
De minimumscore om gekwalificeerd te zijn voor de finale is 310 punten voor de categorie Beloften (47 finalisten), 350 punten voor de categorie Junior (64 finalisten) en 360 punten voor de categorie Senior (75 finalisten). De maximumscore was 400 punten.
Stef Van Meerbeeck haalde met een superscore van 380 punten dan ook (voor de tweede keer op rij) de finale!
Vincent Matheï was kort bij een finaleplaats  in de categorie Junior met 340 punten
Ook Ferre Van der Vieren en Bert  Depoorter misten met 342 punten net een finaleplaats.
Een bijzondere vermelding ook voor onze eerstejaars Maxine Peeraer (enige meisje!) met 250 punten en Tom Christiaensen  met 245 punten die zeer verdienstelijk scoorden in hun categorie!
Proficiat!

 

 

 

          

Het kritisch omgaan, verwerken en analyseren van data zijn vaardigheden die steeds meer aan belang winnen in onze maatschappij, die overspoeld wordt door datastromen. Deze vaardigheden stimuleren vormt de grondslag van de organisatie van de statistiek olympiade die dit jaar voor het eerst in België georganiseerd werd en deel uitmaakt van een overkoepelende Europese wedstrijd.
 
Kaat De Vrij, Schoenmaekers Amber en Jasper De Laet hebben met hun onderzoek naar een verband tussen de financiële en de algemene tevredenheid in de EU de eerste prijs behaald in de categorie 3de graad, taal Nederlands! De jury is daarbij unaniem gevallen voor hun werkje. 
"Maris Stella boven" is hier op zijn plaats: ook de derde plaats ging naar Maris Stella met een onderzoek naar invloedsfactoren voor de algemene tevredenheid in de EU door Marthe D'Hooghe, Jill Lambrechts en Raf De Vos.
En alsof dat niet genoeg was: het derde team van Maris Stella met Mattise Eelen , Bert Mannaert en Mangelschots Jan kreeg 1 van de twee eervolle vermeldingen.
 
Mogen we trots zijn?
Ik knijp nog even in mijn velletje....het is te mooi om waar te zijn !
 
Mevr.Deirdre Seeldrayers, dhr.Michel Verhees en dhr.Frans Gyssels
 
Begeleidende leerkrachten Nederlands en wiskunde
 
 
 
Op zondag 28 april zetten we onze deuren weer graag wijd open voor nieuwe ouders en toekomstige leerlingen, maar natuurlijk ook voor iedereen die ondertussen tot onze Maris Stellafamilie behoort.

We trappen onze opendeurdag af met een smakelijk en gevarieerd ontbijt aan een democratische prijs in ons restaurant. Een plaatsje reserveren kan nu al via https://goo.gl/forms/FJDlk9fnMVedDmqv2

We schrijven u en uw familie en vrienden graag in voor het ontbijt 9.30 u. - 11.00 u. of  11.30 u. - 12.30 u tot vrijdag 5 april. Wees er snel bij, want de plaatsen zijn beperkt.

 

Wanneer de laatste kraakverse broodjes van het ontbijtbuffet verdwenen zullen zijn, trekken talrijke activiteiten in onze schoolgebouwen, op het gezellige tuinterras en in het tentendorp zich op gang. U hoeft dus zeker niet op uw honger te blijven zitten als u snakt naar de juiste info of een fijne ontmoeting. Zoals steeds verwent het oudercomité u ondertussen  met een lekker hapje en drankje.

Kortom, 28 april is er om samen met de leerlingen, leerkrachten en het oudercomité te komen genieten van alles wat onze school zo uniek maakt.

Wij kijken alvast uit naar uw komst.

Met vriendelijke groet

het directieteam

Op 15 januari was het zover. Dan keken de leerlingen en de leerkrachten elkaar weer in de ogen. Niet zomaar in de les, maar wel in de sporthal. De opperste concentratie was er. De volleybalwedstrijd tussen deze twee tegenstanders stond op het punt te beginnen. 
 
Even ervoor hadden beide teams zich kort opgewarmd en ook de tactische bespreking was al achter de rug. En daar ging de eerste bal. De leerlingen geraakten, na even zoeken, goed op elkaar afgestemd en speelden zeer goed samen. Doordat de leerkrachten ook meer en meer hun plaats begonnen te kennen, werden er een aantal zeer mooie punten gescoord. Ondanks het feit dat de leerkrachten een eerste kleine kloof hadden geslagen, lieten de leerlingen zich niet doen en vochten ze terug om de achterstand zeker niet te groot te laten worden. Hoe verder het spel verliep, hoe langer de rally’s werden. Na een spannend slot konden de leerkrachten de eerste set mee naar huis nemen met 25-19. Maar omdat beide teams nog wel zin hadden om door te gaan en de tijd er nog wel was, werd er vlug van kant gewisseld en ging de bal opnieuw de hoogte in. De tweede set werd uiteindelijk ook gewonnen door de leerkrachten met 15-7. 
 
Hartelijk dank aan alle volleyballers om mee te doen. Dank je wel aan alle leerkrachten om mee te doen. 
 
Op naar de volgende sportieve confrontatie. Kunnen de leerlingen een wedstrijd winnen tegen de leerkrachten of lopen deze laatste nog meer uit?
 
 
 

 

Op bovenstaande foto zie je het gemotiveerde Borsa Corsa team. Wij zijn acht gemotiveerde leerlingen uit het vijfde middelbaar Economie-Wetenschappen van het Maris Stella Instituut te Oostmalle. Wij hebben onze ideeën samen op tafel gelegd en de BorsaCorsa ontworpen. 
 
Ons doel, de mensen de wereld laten verkennen en de stap om met andere mensen een gesprek aan te knopen kleiner maken. Buiten het sociale doel hebben ze ook een ecologische doel namelijk plastic zakken de wereld uithelpen.
Het product dat we verkopen is een totebag, bedrukt met een wereldkaart en het logo van Borsa Corsa. Als extraatje krijgt de consument er nog een potlood bij zodat ze de landen die ze reeds bezocht hebben kunnen inkleuren. Vandaar ook de naam Borsa Corsa, de Italiaanse vertaling voor reistas. Een BorsaCorsa kost u slechts 5 euro.
 
Je kan ons volgen en ook bestellingen plaatsen via onze instagram (borsa.corsa) en facebook (Borsa Corsa).
 

 

 

Na een spannend provinciaal kampioenschap konden Anthony en Marie Mitran, Aaron Goos en Nele Mannaert zich plaatsen voor het Belgisch kampioenschap. Op 16 maart mocht de schaakploeg van Maris Stella mee strijden voor het Belgisch kampioenschap te Turnhout. Het team met Anthony en Marie Mitran, Aaron Goos en Arthur behaalden een eervolle 19 plaats op 29 deelnemers.

 
          
 
Op de opendeurdag zal je verrast worden door een dubbele Escape Room! De leerlingen van 2 Latijn ondervonden tijdens hun project STEM hoe ze je via puzzels, codes en raadsels op weg kunnen zetten naar de vrijheid!
 
Ze dompelden zich onder in de apothekerswereld van het 17de - eeuwse Londen en Parijs. Zalfjes, pilletjes en kruidenmiddeltjes, maar ook het contrast tussen armoede en rijkdom, intriges aan het hof, de afschuwelijke pest, godsdiensttwisten, de Tempeliers en hun verborgen schatten, … komen aan bod. Ze lieten zich leiden door de kennis en het vernuft van de 14-jarige apothekersleerling Cristopher Rooy en zijn bakkersmaatje Tom uit het fantastische boek De sleutel van Sleedoorn. Om hen helemaal op weg te helpen, werden de leerlingen bijgestaan door hun klasgenoten uit 2Ma. Die werden zelf opgesloten in een oude apothekersruimte en wisten de code te kraken en de sleutel te vinden naar … Sleedoorn.
 
Beetje benieuwd? Laat je gauw opsluiten en ontdek zelf hoe je kan ontsnappen !!!
 
 
 
                        
 
     

Bent u nog nooit aangemeld:

-> contacteer ICT-dienst Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bent u ooit wel eens aangemeld geweest:

->ga naar

https://marisstella.smartschool.be

klik op "wachtwoord vergeten"

Vul je gebruikersnaam in (co-accounts hebben dezelfde gebruikersnaam als de leerling).

Vul het e-mailadres in dat je opgegeven hebt aan de school.

Volg de instructies.