De leerlingen van het 4de jaar Woordkunst blikken terug op hun voorstelling die in besloten kring plaatsvond. Een mooie afsluiter van een bijzonder schooljaar!

 

 

 

 

De klassen economie in de eerste graad leerden afgelopen week over de Gini coëfficiënt. Om de ongelijke verdeling van geld in de wereld echt duidelijk te maken werd er €500 ongelijk verdeeld in de klas, waarmee ze een stoel en lekkers konden kopen. Slechts 1 klas besloot om alles eerlijk te verdelen onder de leerlingen. Chapeau 1MA! 🤑👏

 

          

 

        

 

 

 

     

De leerlingen van het 6de jaar Vrije Beeldende Kunst presenteerden gisteren hun geïntegreerde proef aan de professionele vakjury. Het thema van dit jaar was "Wunderkammer". Dit thema interpreteerden zij op een persoonlijke manier en verwerkten het in schilderijen, beeldhouwunst, installaties, grafisch werk en fotografie.
 
Door de coronamaatregelen was er jammer genoeg geen publiek toegelaten. Onderstaande foto's geven echter een mooi beeld van het harde werk dat zij doorheen het jaar hebben verricht. Een dikke proficiat aan al onze leerlingen!!!!
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
De leerlingen van het zesde jaar Architecturale en Binnenhuiskunst, presenteerden afgelopen donderdag hun geïntegreerde proef. Zij moesten als opdracht een gebouw voor een wereldtentoonstelling ontwerpen. Het vertrekpunt was een plek in de Lommelse Sahara en één gekozen land. Vele aspecten van het gekozen land hebben ze verwerkt in het ontwerp. Een inkomzone met receptie, een cafetaria en een tentoonstellingsruimte behoorden tot het vereiste programma. Het ontwerp werd gepresenteerd aan de hand van correct uitgewerkte plannen en nauwkeurig afgewerkte maquettes. De getekende perspectieven maakten de presentatie top!
 
Door de coronamaatregelen was er jammer genoeg geen publiek toegelaten. Onderstaande foto's geven toch een mooi beeld van de hoge, artistieke kwaliteit. Een dikke proficiat aan al onze leerlingen!!!!
 
          
 
          
 
          
 
 

 

De leerlingen van 6 Moderne Talen hebben deelgenomen aan de wedstrijd 'Songtekstival', waarvoor ze een liedje in het Frans, Engels en Duits moesten vertalen naar het Nederlands. Uit een totaal van 142 inzendingen kreeg de groep van Bo Daneels, Nando De Swerdt, Garik Miskaryan en Kaat Wouters een eervolle vermelding voor hun creatieve vertaling van het liedje 'Sur la lune'!

 
17 mei is de Internationale dag tegen homofobie en transfobie. In Vlaanderen krijgt deze de kleur PAARS.  De kleur paars symboliseert kracht en moed in de regenboogvlag. Sinds 2009 wordt er ieder jaar opgeroepen om paars te dragen, als teken van solidariteit met de LGBT+-gemeenschap.
 
Respect, verbondenheid en de ontplooiing van elke mens zijn waarden die wij hoog in het vaandel dragen. Daarom vinden we het belangrijk dat we onze leerlingen bewust maken van het belang van diversiteit. We vroegen aan elke leerling en leerkracht om een paars kledingstuk of accessoire te dragen als teken van solidariteit met de LGBT+-gemeenschap. Ook werden op school paarse polsbandjes en mondmaskers uitgedeeld. De leerlingen van 6 Humane organiseerden eveneens, in samenwerking met Mr. De Schutter, een draaiboek om leerlingen van alle graden te sensibiliseren omtrent homofobie en genderdiversiteit.
 
          
 
        
 
     
 
 
Gisteren, 30 april, vierden onze leerlingen van het zesde jaar hun 100 DAGEN. Het centrale thema was "Nostalgie"!!! Een zeer gevatte keuze, aangezien we tijdens deze coronatijden vaak terugdenken aan een wereld waarin we vrijer konden bewegen.
 
Na de spijtige annulering van de Italiëreis, zijn we blij dat onze leerlingen toch nog de kans kregen om zich eens samen uit te leven. Gezellig samen ontbijten op school, 100-dagen filmpjes bekijken binnen de klasbubbels en een lekker pakje friet eten in een teletubbiepak. Het moet allemaal kunnen....
 
     
 
     
 
                    

 

De leerlingen van 6 wetenschappen volgden een uiteenzetting over de ontwikkeling van een vaccin door Ann Van Dessel, Senior Vice President and Head Global Clinical Operations bij Johnson & Johnson. Heel gepassioneerd vertelde ze over haar job, de ups en downs tijdens de ontwikkeling van een vaccin -meer bepaald het covid-19-vaccin- en de jobmogelijkheden in hun latere leven binnen J&J.

 

          

 

 

Deze week een fris lentebezoek van mama-eend met haar kroost aan het aquarium. Leerlingenbegeleiding blijft paraat voor alle jongeren. Gevederd en ongevederd...

 

          

Zesdejaars bezinnen alternerend in klasbubbel. Dankbaar om het zonnetje en de groene, rustgevende omgeving.

 

          

 

                                   

 

Naar aanleiding van Vlaanderens Mooiste schreven leerlingen van meneer Michiels in de les Nederlands een eigen ode aan de fiets. In elke klas viel de auteur van de mooiste tekst in de prijzen. Een dikke proficiat gewenst aan Lynn Van den Broeck en Fien Swaegers! Zij waren de sterksten in koers, en mochten in de ochtend van de Ronde meneer Michiels op de racefiets met een zak koffiekoeken verwachten.

 

       

 

 

 

 

 

 

 
 
Heel Maris Stella is bezig met hand hygiëne.
 
In de klas meerdere keren per dag ontsmettingsgels gebruiken, handen goed wassen met zeep, ….
 
Deze coronamatregel is ondertussen een goede gewoonte geworden.
 
In 3K hebben de leerlingen ook met zeep een kunstwerkje gemaakt.
 
De leerlingen kregen de opdracht een tastvorm te maken.
 
Een tastvorm is een vorm die prettig is om aan te voelen en boeiend is om naar te kijken.
 
Tijdens het maken van de tastvorm geurde het atelier 3D heerlijk.
 
Een leuke ervaring om te werken met zeep en kennis te maken met haktechnieken.
Maris Stella verliest haar oud-leerlingen niet uit het oog. We volgen op de voet welke wegen onze ex-studenten inslaan en waarheen het leven hen leidt. Daarom richtten we de ‘Wall of fame’ op, een groeiende verzameling interviews met afgestudeerden die hun talenten op een interessante wijze hebben ontwikkeld. Deze maand spraken we met LAURA DEKKERS.
 
 
 
 
1.Dag Laura, enkele jaren geleden studeerde je af binnen de richting Economie Moderne Talen. Daarna volgde je een studie Politieke Communicatie aan de Universiteit Antwerpen. Waarom heb je specifiek hiervoor gekozen?
 
Nadat ik ben afgestudeerd heb ik eerst nog politieke wetenschappen gevolgd. Die keuze was voor mij snel gemaakt. Ik wist nog niet goed wat ik qua werk wilde doen maar waar ik wel van overtuigd was, was dat ik iets voor de maatschappij wilde betekenen. Dat kan natuurlijk op veel manieren maar de politieke wereld had voor mij toch altijd iets bijzonders. Als kind las ik al bijna elke dag de krant en probeerde ik te volgen wat er in de actualiteit gebeurde. Daar komt nog eens bij dat ik in het vierde middelbaar deelnam aan het MSE-project. Het was een project waarbij we als het ware de werking van de Europese Unie nabootsten. Het debatteren en het zoeken naar compromissen, was echt op mijn lijf geschreven. Het heeft er, zoveel jaren later, mee voor gezorgd dat ik als afstudeerrichting EU-Studies heb gekozen. Mijn keuze voor politieke communicatie ligt in dezelfde lijn. Communicatie was een component die ik in mijn vooropleiding gemist had maar toch van groot belang is voor heel wat mogelijke jobs. 
 
 
2.In 2020 won je de scriptieprijs voor je onderzoek omtrent de modernisering van het koningshuis onder koning Filip. Kun je ons misschien kort iets meer vertellen over het onderwerp van deze thesis?
 
Voor mijn masterproef probeerde ik de nieuwe communicatiestrategie van het Paleis in kaart te brengen. Sinds het aantreden van koning Filip in 2013 heeft het paleis namelijk een nieuwe weg ingeslagen. De communicatiedienst van het Paleis was immers nog nooit zo omvangrijk, divers en geprofessionaliseerd als vandaag. De mate van openheid die het Koninklijk Paleis vandaag in haar communicatie aan de dag legt is dan ook ongezien. Vervolgens heb ik geprobeerd om te onderzoeken wat het effect hiervan was op de berichtgeving in de media over de monarchie. Daaruit bleek dat de uitgestrekte hand naar de pers wel degelijk gevolgen had. Er mag niet onderschat worden hoe erg de toon van nieuwsartikelen het brede publiek kan beïnvloeden.
 
3.Kwam deze prijs als een verrassing?
 
Absoluut. Ik koos echt voor een “out of the box” onderwerp. De communicatiestrategie van het Koningshuis is niet echt een thema dat vaak behandeld wordt aan de universiteit. In het begin waren dan ook niet alle professoren ervan overtuigd dat het onderwerp interessant genoeg was om er een hele studie over te maken. Ook de vakjury fronste eerst de wenkbrauwen toen ze de titel van mijn onderzoek zagen verschijnen.  Blijkbaar heb ik ze toch kunnen overtuigen. Net omdat er nog niet veel geschreven is over het thema, kon ik heel wat interessante conclusies voorleggen.  
 
4.Waarom denk je dat de vakjury de kwaliteit van jouw masteronderzoek zo waardeerde? Wat waren de sterke punten?
 
De juryleden vertelden me dat ze het lef dat ik had om voor iets totaal anders te kiezen, wel konden appreciëren. Ze vonden het een innovatief onderzoek. Ik heb voor mijn onderzoek ook samengewerkt met de communicatiedienst van het Koninklijk Paleis. Dat vonden ze wel bijzonder aangezien het paleis toch nog steeds wordt gezien als een beschermde omgeving. 
 
5.Hoe kijk je terug op je schoolcarrière binnen Maris Stella? Welke vakken/ervaringen vond je interessant?
 
Ik ben altijd graag naar Maris Stella gegaan. Dit is vooral een verdienste van een aantal leerkrachten die met veel enthousiasme en passie voor hun vak mijn aandacht en die van vele anderen wisten vast te houden. Mevrouw Van den Langenbergh die ons geschiedenis gaf, was zo iemand. Of ze nu met behulp van haar transparanten over de farao’s vertelde of we op uitstap naar een museum gingen (waar ze ongetwijfeld al tientallen keren was geweest), ze bleef altijd even bevlogen lesgeven. Ook aan de lessen economie heb ik heel goede herinneringen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Anderzijds herinner ik me ook nog de strikte regels die ik soms wel als beklemmend ervaarde. Maar misschien nog belangrijker, ik heb op Maris Stella heel fijne mensen leren kennen die ik vandaag nog steeds als mijn beste vrienden beschouw. 
 
6.Heb je het gevoel dat Maris Stella je goed heeft voorbereid op je hogere studies?
 
De basiskennis die je op Maris Stella meekrijgt, zorgt ervoor dat je later eender welke richting uit kan. Je moet alleen bereid zijn om er hard voor te werken. Ook vaardigheden als plannen en doorzettingsvermogen zijn nuttige handvaten die op Maris Stella worden aangereikt. Deze vaardigheden heb ik nog bijna dagelijks nodig.
 
 
 
 
7.Wat heeft de toekomst voor jou in petto? Heb je specifieke plannen/dromen?
 
Ik ben sinds enkele maanden aan de slag in het federaal parlement. Het is een plaats waar je heel wat interessante mensen ontmoet en heel wat uitdagende dossiers op je bord krijgt. Ik hoop dat ik daar zeker nog enige tijd ga mogen meedraaien. En wat daarna? Dat zie ik dan wel weer.
 
 
8.Welke boodschap zou je willen geven aan onze huidige zesdejaars die aan de vooravond staan van hun leven na Maris Stella?
 
Dat je vooral je eigen gevoel en je eigen instinct moet volgen. Als het op studiekeuze aankomt, zijn er allerlei testen die je kan doen en adviezen die je krijgt vanuit je omgeving. Het kan zeker nuttig zijn om daaraan mee te doen en te luisteren naar de goede raad van anderen. Maar uiteindelijk volg je best je eigen gevoel. En deze tip gaat zeker ook op voor andere keuzes die je zal moeten maken. Laat je niet ontmoedigen, maar ga ervoor. 
 
 
                                            
 
 
 
 
 
Vrijdag 12 maart 2021 heeft Maris Stella weeral eens geschiedenis geschreven.
 
Voor de eerste keer sinds het begin van de Wiskunnend Wiske-wedstrijd van de VUB, hebben wij de hoofdprijs kunnen bemachtigen! Dit hebben we allemaal te danken aan de leerlingen van 6L8W8 (Latijn-Wiskunde en Wetenschappen-Wiskunde 8u.), bijgestaan door enkele enthousiaste vrijwilligers uit 5L7W7. Het team, de Precieze Puzzelaars zoals ze zichzelf noemen, heeft zich moedig gebogen over 8 verschillende wiskundeproblemen, ontsproten uit de breinen van de faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen en de faculteit Ingenieurswetenschappen van de VUB. Uiteindelijk behalen ze een monsterscore van 88%!
We waren al supertevreden dat we onze school mochten vertegenwoordigen in deze digitale finale, maar dat we ook nog de beste zouden blijken uit 45 finalisten, was beter dan onze stoutste dromen.
 
Een dikke proficiat aan Aaron Goos, Vincent Matheï, Janne Soontjens, Joke De Bie, Jitte Stes, Claire Krekels, Tim Janssens, Martijn Klaver, Marina Moussa, Lotte Van der Schoot en Lara Geens, die vanaf vanddag bekend zullen staan als winnaars van Wiskunnend Wiske 2021!
 
Ondanks de vele huidige beperkingen, zien wij het zitten, zeker op onze speelplaats! Sinds vandaag is deze dankzij Cera, Mooimakers en ons oudercomité een leuke zitplek rijker.
 
 

 

En de winnaar is ...

 

We kennen de winnaar:  "2MD - Maris Stella Instituut - Malle" behaalde 787 likes. Dat is net iets meer dan SGI Lennik. Proficiat, jullie winnen een bioscoopbezoek met de klas. Wij hopen nu dat de bioscopen vlug mogen bezocht worden bij een volgende corona versoepeling. (Vlaamse STEM Olympiade - FB)

 
 
Elk jaar organiseert Maris Stella haar befaamde SPONSORACTIE. Hierbij zamelen onze leerlingen geld in voor het goede doel. Onze school werkt al jaren samen met Ondernemers zonder Grenzen en hoopt zo bij te dragen tot de aanplanting van nieuwe bossen in Senegal en Burkina Faso. 
 
Corona gooide in 2020 echter roet in het eten! Onze sponsortocht werd noodgedwongen gecanceld en de leerlingen konden hun sponsorkaarten niet meer inwisselen tegen een ontbijt op school, een kop warme soep of een leuk kiekje in de Photobooth. Dit weegt echter niet op tegen het fabuleuze bedrag van 15.881 euro die we met hun inspanningen konden opsturen naar Ondernemers zonder Grenzen!!!!!
 
We wilden onze leerlingen dan ook bedanken door toch de uniformloze dag te laten doorgaan. Vandaag bleef bij velen dus even het klassieke uniform in de kast.
 
     
 
     
 
 

Ook dit schooljaar werden de mini-ondernemingen op de proef gesteld tijdens de juryverdediging van hun businessplannen, uiteraard alweer in een coronaproof jasje. Proficiat aan alle mini-ondernemers van 5 Economie! Veel dank aan de oud-leerlingen en juryleden Michiel Arnouts, Anton Blockx, Frederik Martens en Tim Peeters.

 

 

          

Oud-leerlingen dompelen onze zesdejaars tijdens de coronaproof editie van de start2study onder in hun wereld van 'morgen'... Dankjewel aan alle oud-leerlingen die er ook dit schooljaar een succes van maakten!

 

Tijdens de lessen economie werkten 1M en 2L rond verschillende begrippen: CV, C4, vacature, salaris, barema, werkgever, werknemer. Als kers op de taart mochten de leerlingen met hun CV komen solliciteren. Na een spannende periode werden ze opgebeld of gemaild met de uitslag wie er uiteindelijk gekozen was voor de job.

 

     

 

                             

Apart, maar toch SAMEN. Enthousiaste deelnemers aan de literaire workshop werken rond #poëzieweek2021 met als thema #samen.

 

               

 

 

Begin maart organiseerden we op Maris Stella onze "Complimentenweek" naar aanleiding van de Nationale dag van het compliment. We vroegen aan leerlingen en leerkrachten om een leuk berichtje achter te laten voor een speciaal iemand. 
Wanneer we na een week de brievenbussen openden, puilden ze uit van hartverwarmende boodschappen. Prachtig om te lezen hoe we elkaars persoonlijkheid en dagelijkse inspanningen erkennen/appreciëren. Dit zet nogmaals ons jaarthema IEDEREEN UNIEK zeer mooi in het licht. De berichtjes zijn nog enkele dagen te bekijken op onze Wall of compliments in het Damiaangebouw.
 
 
      
 
      

En maar zwoegen op die wiskundevragen. De Wiskunde Olympiade houdt vandaag maar liefst 125 leerlingen op school én thuis zoet.

 
En dan twee uur om 30 vragen op te lossen... Heel wat knappe koppen braken zich het hoofd woensdag tijdens de halve finale van de Wiskunde Olympiade. Zelfs een jong gepensioneerde kwam de leerlingen een hart onder de riem steken.
 
          

 

De leerlingen van 3KSO tekenden heerlijke parfumflesjes in perspectief. 

Een gezellige stretchtent als extra onderdak voor onze leerlingen in deze bizarre tijden om er de komende periode weer tegenaan te gaan én om stilaan al weg te dromen van tentfeestjes in de (nabije🤞) toekomst.

 

Voor de kerstvakantie organiseerden we een "kerstwedstrijd". We vroegen aan al onze leerlingen om een leuke, originele sfeerfoto te maken van henzelf tijdens de feestdagen.

Onze jury vond de inzendingen van Tess Jansen, Roos Harms en Bianca Mangwi Afanyi de meest originele.

            

Roos Harms                                              Bianca Mangwi Afanyi                                   Tess Jansen

 

Roos Harms uit 3WK slaagde erin om 663 likes te verzamelen op Facebook met haar originele kerstfoto. Zij is dus de winnaar van een leuke prijs die ze gisteren in ontvangst mocht nemen: een Oxfam-fairtradebon van 15€. Ook bedanken wij de andere deelnemers van onze wedstrijd waarop massaal werd gestemd!