Maris Stella verliest haar oud-leerlingen niet uit het oog. We volgen op de voet welke wegen onze ex-studenten inslaan en waarheen het leven hen leidt. Daarom richtten we de ‘Wall of fame’ op, een groeiende verzameling interviews met afgestudeerden die hun talenten op een interessante wijze hebben ontwikkeld. Deze maand spraken we met ARTHUR VAN DE VELDE.
 
 
 
1.Dag Arthur, enkele jaren geleden studeerde je af binnen de richting Vrije Beeldende kunst. Momenteel zit je in je laatste master Beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone kunsten te Antwerpen.
 Waarom heb je specifiek voor deze studie gekozen?
Dat stond voor mij al enige tijd vast, ik ging sowieso in de kunsten verder gaan. Met leraren als Mr. Van Mieghem en Mr. Peters was het natuurlijk niet moeilijk om ook enthousiast te worden over beeldhouwkunst.
 
2.Hoe kijk je terug op je schoolcarrière binnen Maris Stella? Welke vakken/ervaringen vond je interessant?
Zoals velen had ik wat tijd nodig om aan het middelbaar onderwijs gewoon te geraken. De kunstvakken vond ik uiteraard fijn. Geschiedenis en kunstgeschiedenis vond ik fantastisch!
Al moet ik toegeven dat het pas tot het hoger onderwijs duurde voor ik waarnemingstekenen leuk begon te vinden.
 
3.Heb je het gevoel dat Maris Stella je goed heeft voorbereid op je hogere studies?
Jazeker, dat merk ik tot de dag van vandaag, in mijn master. Ere wie ere toekomt, vooral kunstgeschiedenis is altijd bijzonder vlot gegaan, in het hoger onderwijs kwam ik zelden onderwerpen tegen die we nog niet in het middelbaar hadden behandeld. 
Voor de praktijkvakken behaalde ik op Maris Stella mooie resultaten. Dit gaat nu nog altijd goed, wat bewijst dat jullie me goed hebben voorbereid.
 
4.Recent hoorden we via social media over je zeer speciale afstudeerproject. Kun je hier iets meer over vertellen!
Het betreft een artistieke reis die ik maakte richting Polen.
Al enige tijd ben ik bezig met mij vooral te concentreren op het transport van mijn sculpturen. Daar ik vooral in steen, hout en ijzer werk, zijn mijn sculpturen bijzonder zwaar. Transport is dus een probleem. Waarom zou het transportmiddel dan geen sculptuur kunnen zijn? Zodus maakte ik een aanhangwagen. Deze transformeerde ik tot een rijdende exporuimte. En dit wilde ik uiteraard uitproberen!
 
5.Wat interesseert je aan het ondernemen van een dergelijke reis?
Laat ik beginnen met het plaatsen van deze link: https://www.youtube.com/watch?v=6L-M82O3gSE&t=25s
 
Ik heb een video gemaakt waarin ik spreek over de aanleiding van deze reis. Daarin is ook te zien dat ik een sculptuur installeer op de eindbestemming van mijn reis.
Ik zal al verklappen dat ik geen voet in Polen of Krakau heb gezet, dat was eerst wel de bedoeling. Ik zocht een plaats waar ik een band mee heb. Dat is de E40, maar er zijn meer plaatsen waar ik naartoe kon rijden.
Als de video je interesseert nodig ik iedereen bij deze uit op de mastertentoonstelling in Academie Antwerpen. Die loopt van 24 tot 27 juni. Het kan voor de geïnteresseerden fijn zijn om de sfeer al eens te komen opsnuiven.
 
6.Je bent duidelijk een ondernemende kunstenaar met fantasie. Heb je nog andere wilde plannen of dromen die je wil realiseren na het afstuderen?
Ik denk dat een vliegtuig bouwen toch bovenaan op het prioriteitenlijstje staat. Ik heb juist een boot afgewerkt, een vliegtuig is de volgende stap…
 
7.Welke boodschap zou je willen geven aan onze huidige zesdejaars die aan de vooravond staan van hun leven na Maris Stella?
Als bijna afgestudeerde masterstudent heb ik ook het gevoel dat ik aan de vooravond van mijn leven sta. 
Ik kan hen alleen maar aanraden om die gedachte/gevoel vast te houden, ook als je bent afgestudeerd eender waar.
 

Op woensdag 16 juni presenteren de leerlingen van 5 Woordkunst Drama hun voorstelling "Circus Django" in de feestzaal van onze school. Deze teaser trailer licht alvast een tipje van de sluier...

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/fGVBY10z9GE" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

 

Voor het eerst hebben de leerlingen van 3K examens van de kunstvakken in de vorm van een project. Als opdracht moesten de leerlingen een puzzel maken, geïnspireerd op het oeuvre van een zelf gekozen kunstenaar.
 
Voor dit project kregen ze 15 lesuren de tijd. Het was spannend voor de kunstleerlingen om de ontwerpen en het resultaat te verwezenlijken in het atelier binnen deze tijdspanne.
Er werd diep nagedacht en aandachtig gewerkt om heel wat creativiteit tentoon te spreiden.
 
Proficiat aan de leerlingen van 3K!
 
De kunstleerkrachten
 
 
          
project Nina  Hermans 3Ka                                                                    project Anoek Jansen 3Kb                
 
          
 project Else Nuyts 3Kb                                                                          project Emma Wouters 3Kb 
 
                                                                                             
project Mauran Schutters 3Ka                                                                project Loes Willems 3Ka
 
 project Nina Melo Van Der Meer 3Kb                                         
 
       
 
               
 
     
Op het einde van dit schooljaar gaat Hilde van Dyck, directeur van de eerste graad, met pensioen. Dat Hilde vergroeid is met onze school is een absoluut understatement! Decennia van trouwe dienst en inzet voor onze school, maakt haar een absoluut begrip voor zowel leerlingen als personeel. Ze was getuige van het komen en gaan van vele leerkrachten en directeurs. De identiteit en het succes van onze schoolmentaliteit draagt ontegensprekelijk haar stempel. We kunnen m.a.w. terecht stellen dat Hilde nu reeds deel uitmaakt van de mooie geschiedenis van Maris Stella. Het is dus hoog tijd om even samen terug te blikken voor we haar uitwuiven!
 
 
 
1.Dag Hilde, om meteen met de deur in huis te vallen: hoeveel jaar heb je op Maris Stella gewerkt en wat waren je verantwoordelijkheden binnen onze school? 
Ik ben gestart met lesgeven in Maris Stella in 1980. Reken maar uit! De eerste jaren gaf ik Lichamelijke opvoeding, aangevuld met een opdracht als opvoeder. Later werd het een combinatie van LO met biologie. Ook ben ik leerlingenbegeleider geweest, was ik mentor voor nieuwe leerkrachten, graadcoördinator en sinds 12 jaar directeur. Ik heb dus echt wel heel wat facetten van de school mogen leren kennen. 
 
 
2.Wat vond je persoonlijk het leukste aan je job? 
Het boeiende aan mijn carrière was de verscheidenheid van verschillende taken. Ik hou wel van wat uitdaging en variatie. In al die opdrachten is het contact met mensen een constante, wat het interessant maakt. De school, en dan bedoel ik niet alleen de gebouwen maar zeker ook de mensen, wordt na al die jaren zo vertrouwd, het is bijna een tweede thuis. 
 
 
3.Als je één concrete herinnering zou mogen kiezen waar je met blijdschap aan terugdenkt, wat zou deze dan zijn? 
Als ik op korte termijn terugdenk, is de manier waarop mijn pensioen gevierd is onvergetelijk! Kijk ik wat verder terug in de tijd dan denk ik vooral aan alle projecten die we samen met collega’s op poten hebben gezet. Ik denk aan de musicals die we tijdens de opendeurdag opvoerden, de mondiale dagen, de leefsleutelprojecten … De talloze vergaderingen die eraan vooraf gaan, het kunnen samenwerken met collega’s en het uiteindelijke resultaat met erna een evaluatievergadering … zullen altijd een mooie herinnering blijven. 
 
 
4.Zo’n lange carrière kent sowieso zijn ups en downs. Heb je ook hindernissen of moeilijke momenten gekend? 
Het overlijden van leerlingen zindert lang na en vergeet je nooit. Er waren Jonas en Kiana, leerlingen uit het eerste jaar. Ook Stephanie, een leerling uit de eerste graad, die ziek werd en enkele jaren later overleden is.
De coronaperiode was nu ook niet de meest leuke periode maar dat staat niet in verhouding met het vorige. 
 
 
5.Doorheen de jaren heb je de school fel zien veranderen. Wat zijn volgens jou de grootste transformaties geweest? 
Veranderingen gebeuren altijd heel geleidelijk. Het is pas als je verder teruggaat in de tijd dat je beseft dat er effectief veel verandert. Als ik aan mijn beginjaren terugdenk, hadden onze Zusters nog een belangrijke rol op school. Zr. Luk Marie was de directrice, Zr. Johan gaf les en Zr. Marie Kristina was de econoom van de school. Zij liggen aan de basis van de huidige cultuur. Ook het lesgebeuren heeft een hele evolutie doorgemaakt: projecties en digitale borden vervangen of verruimen het gebruik van het krijtbord, we gebruiken niet langer schriften om de leerstof te noteren (met kantlijn, datum voor elke les, in vulpen geschreven) maar het gebruik van leerwerkboeken is algemeen, de lessen zijn veel interactiever geworden … Ook van Smartschool was nog geen sprake. De wat oudere leerkrachten herinneren zich zeker nog rode mappen in de leraarskamer die we moesten aanvullen voor de klassenraad. En wie had gedacht dat online lesgeven tot de mogelijkheden behoort? Maar al die nieuwe mogelijkheden hebben ook aangetoond dat de leraar onvervangbaar is.
 
 
6.Waar ligt volgens jou de kracht van onze school?
Iedereen kent de sterke troeven van de school: de krachtige leeromgeving, de brede vorming, het groene kader… Maar er heerst in Maris Stella een bepaalde cultuur die je moeilijk in woorden kan omschrijven maar die wel het DNA van de school is en het hele doen en laten bepaalt. De school wordt wel eens streng genoemd maar ik noem het liever ‘gestructureerd’. De grote open ruimte die we hebben maakt dat leerlingen vrij kunnen rondlopen tijdens de pauzes en veel bewegingsvrijheid hebben. Daarnaast is er een ongedwongen omgang tussen leerlingen en leerkrachten, tussen personeel en directie. Ook de discipline die wordt verwacht, spreekt ouders en leerlingen aan en maakt goed lesgeven mogelijk.  
 
 
7.In de laatste weken werd je door het ganse leerkrachtenkorps en de leerlingen danig in de bloemetjes gezet met o.a. lieve kaartjes, versnaperingen en een heuse escorte naar het werk. 
Wil je graag nog iets kwijt aan al die mensen die jou blijkbaar erg waarderen als collega en mens?
Dank je wel! Jullie hebben me echt verrast! Ik vond het geweldig dat ik al die jaren jullie collega mocht zijn, voor de
vriendschap die ik mag ervaren en vooral dat ik de kans heb gekregen om gewoon mezelf te zijn. 
 
 
8.Heb je reeds grootse pensioenplannen in het vooruitzicht? 
Ik zou het niet groots noemen! Gewoon genieten samen met mijn man, kinderen en kleinkinderen, verwonderd kunnen zijn bij het zien van mooie landschappen, genieten van de natuur, gezellig tafelen, rondtrekken en niet weten waar we de volgende dag zullen zijn, sporten …  
 
Ik wil je vanuit alle leerkrachten, leerlingen en ondersteund personeel van harte bedanken voor je warme hart en jarenlange inzet voor onze school. We zullen je missen en don’t be a stranger. Het ga je goed!
 
          
 
 

De leerlingen van het 4de jaar Woordkunst blikken terug op hun voorstelling die in besloten kring plaatsvond. Een mooie afsluiter van een bijzonder schooljaar!

 

 

 

 

De klassen economie in de eerste graad leerden afgelopen week over de Gini coëfficiënt. Om de ongelijke verdeling van geld in de wereld echt duidelijk te maken werd er €500 ongelijk verdeeld in de klas, waarmee ze een stoel en lekkers konden kopen. Slechts 1 klas besloot om alles eerlijk te verdelen onder de leerlingen. Chapeau 1MA! 🤑👏

 

          

 

        

 

 

 

     

De leerlingen van het 6de jaar Vrije Beeldende Kunst presenteerden gisteren hun geïntegreerde proef aan de professionele vakjury. Het thema van dit jaar was "Wunderkammer". Dit thema interpreteerden zij op een persoonlijke manier en verwerkten het in schilderijen, beeldhouwunst, installaties, grafisch werk en fotografie.
 
Door de coronamaatregelen was er jammer genoeg geen publiek toegelaten. Onderstaande foto's geven echter een mooi beeld van het harde werk dat zij doorheen het jaar hebben verricht. Een dikke proficiat aan al onze leerlingen!!!!
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
De leerlingen van het zesde jaar Architecturale en Binnenhuiskunst, presenteerden afgelopen donderdag hun geïntegreerde proef. Zij moesten als opdracht een gebouw voor een wereldtentoonstelling ontwerpen. Het vertrekpunt was een plek in de Lommelse Sahara en één gekozen land. Vele aspecten van het gekozen land hebben ze verwerkt in het ontwerp. Een inkomzone met receptie, een cafetaria en een tentoonstellingsruimte behoorden tot het vereiste programma. Het ontwerp werd gepresenteerd aan de hand van correct uitgewerkte plannen en nauwkeurig afgewerkte maquettes. De getekende perspectieven maakten de presentatie top!
 
Door de coronamaatregelen was er jammer genoeg geen publiek toegelaten. Onderstaande foto's geven toch een mooi beeld van de hoge, artistieke kwaliteit. Een dikke proficiat aan al onze leerlingen!!!!
 
          
 
          
 
          
 
 

 

De leerlingen van 6 Moderne Talen hebben deelgenomen aan de wedstrijd 'Songtekstival', waarvoor ze een liedje in het Frans, Engels en Duits moesten vertalen naar het Nederlands. Uit een totaal van 142 inzendingen kreeg de groep van Bo Daneels, Nando De Swerdt, Garik Miskaryan en Kaat Wouters een eervolle vermelding voor hun creatieve vertaling van het liedje 'Sur la lune'!

 
17 mei is de Internationale dag tegen homofobie en transfobie. In Vlaanderen krijgt deze de kleur PAARS.  De kleur paars symboliseert kracht en moed in de regenboogvlag. Sinds 2009 wordt er ieder jaar opgeroepen om paars te dragen, als teken van solidariteit met de LGBT+-gemeenschap.
 
Respect, verbondenheid en de ontplooiing van elke mens zijn waarden die wij hoog in het vaandel dragen. Daarom vinden we het belangrijk dat we onze leerlingen bewust maken van het belang van diversiteit. We vroegen aan elke leerling en leerkracht om een paars kledingstuk of accessoire te dragen als teken van solidariteit met de LGBT+-gemeenschap. Ook werden op school paarse polsbandjes en mondmaskers uitgedeeld. De leerlingen van 6 Humane organiseerden eveneens, in samenwerking met Mr. De Schutter, een draaiboek om leerlingen van alle graden te sensibiliseren omtrent homofobie en genderdiversiteit.
 
          
 
        
 
     
 
 
Gisteren, 30 april, vierden onze leerlingen van het zesde jaar hun 100 DAGEN. Het centrale thema was "Nostalgie"!!! Een zeer gevatte keuze, aangezien we tijdens deze coronatijden vaak terugdenken aan een wereld waarin we vrijer konden bewegen.
 
Na de spijtige annulering van de Italiëreis, zijn we blij dat onze leerlingen toch nog de kans kregen om zich eens samen uit te leven. Gezellig samen ontbijten op school, 100-dagen filmpjes bekijken binnen de klasbubbels en een lekker pakje friet eten in een teletubbiepak. Het moet allemaal kunnen....
 
     
 
     
 
                    

 

De leerlingen van 6 wetenschappen volgden een uiteenzetting over de ontwikkeling van een vaccin door Ann Van Dessel, Senior Vice President and Head Global Clinical Operations bij Johnson & Johnson. Heel gepassioneerd vertelde ze over haar job, de ups en downs tijdens de ontwikkeling van een vaccin -meer bepaald het covid-19-vaccin- en de jobmogelijkheden in hun latere leven binnen J&J.

 

          

 

 

Deze week een fris lentebezoek van mama-eend met haar kroost aan het aquarium. Leerlingenbegeleiding blijft paraat voor alle jongeren. Gevederd en ongevederd...

 

          

Zesdejaars bezinnen alternerend in klasbubbel. Dankbaar om het zonnetje en de groene, rustgevende omgeving.

 

          

 

                                   

 

Naar aanleiding van Vlaanderens Mooiste schreven leerlingen van meneer Michiels in de les Nederlands een eigen ode aan de fiets. In elke klas viel de auteur van de mooiste tekst in de prijzen. Een dikke proficiat gewenst aan Lynn Van den Broeck en Fien Swaegers! Zij waren de sterksten in koers, en mochten in de ochtend van de Ronde meneer Michiels op de racefiets met een zak koffiekoeken verwachten.

 

       

 

 

 

 

 

 

 
 
Heel Maris Stella is bezig met hand hygiëne.
 
In de klas meerdere keren per dag ontsmettingsgels gebruiken, handen goed wassen met zeep, ….
 
Deze coronamatregel is ondertussen een goede gewoonte geworden.
 
In 3K hebben de leerlingen ook met zeep een kunstwerkje gemaakt.
 
De leerlingen kregen de opdracht een tastvorm te maken.
 
Een tastvorm is een vorm die prettig is om aan te voelen en boeiend is om naar te kijken.
 
Tijdens het maken van de tastvorm geurde het atelier 3D heerlijk.
 
Een leuke ervaring om te werken met zeep en kennis te maken met haktechnieken.
Maris Stella verliest haar oud-leerlingen niet uit het oog. We volgen op de voet welke wegen onze ex-studenten inslaan en waarheen het leven hen leidt. Daarom richtten we de ‘Wall of fame’ op, een groeiende verzameling interviews met afgestudeerden die hun talenten op een interessante wijze hebben ontwikkeld. Deze maand spraken we met LAURA DEKKERS.
 
 
 
 
1.Dag Laura, enkele jaren geleden studeerde je af binnen de richting Economie Moderne Talen. Daarna volgde je een studie Politieke Communicatie aan de Universiteit Antwerpen. Waarom heb je specifiek hiervoor gekozen?
 
Nadat ik ben afgestudeerd heb ik eerst nog politieke wetenschappen gevolgd. Die keuze was voor mij snel gemaakt. Ik wist nog niet goed wat ik qua werk wilde doen maar waar ik wel van overtuigd was, was dat ik iets voor de maatschappij wilde betekenen. Dat kan natuurlijk op veel manieren maar de politieke wereld had voor mij toch altijd iets bijzonders. Als kind las ik al bijna elke dag de krant en probeerde ik te volgen wat er in de actualiteit gebeurde. Daar komt nog eens bij dat ik in het vierde middelbaar deelnam aan het MSE-project. Het was een project waarbij we als het ware de werking van de Europese Unie nabootsten. Het debatteren en het zoeken naar compromissen, was echt op mijn lijf geschreven. Het heeft er, zoveel jaren later, mee voor gezorgd dat ik als afstudeerrichting EU-Studies heb gekozen. Mijn keuze voor politieke communicatie ligt in dezelfde lijn. Communicatie was een component die ik in mijn vooropleiding gemist had maar toch van groot belang is voor heel wat mogelijke jobs. 
 
 
2.In 2020 won je de scriptieprijs voor je onderzoek omtrent de modernisering van het koningshuis onder koning Filip. Kun je ons misschien kort iets meer vertellen over het onderwerp van deze thesis?
 
Voor mijn masterproef probeerde ik de nieuwe communicatiestrategie van het Paleis in kaart te brengen. Sinds het aantreden van koning Filip in 2013 heeft het paleis namelijk een nieuwe weg ingeslagen. De communicatiedienst van het Paleis was immers nog nooit zo omvangrijk, divers en geprofessionaliseerd als vandaag. De mate van openheid die het Koninklijk Paleis vandaag in haar communicatie aan de dag legt is dan ook ongezien. Vervolgens heb ik geprobeerd om te onderzoeken wat het effect hiervan was op de berichtgeving in de media over de monarchie. Daaruit bleek dat de uitgestrekte hand naar de pers wel degelijk gevolgen had. Er mag niet onderschat worden hoe erg de toon van nieuwsartikelen het brede publiek kan beïnvloeden.
 
3.Kwam deze prijs als een verrassing?
 
Absoluut. Ik koos echt voor een “out of the box” onderwerp. De communicatiestrategie van het Koningshuis is niet echt een thema dat vaak behandeld wordt aan de universiteit. In het begin waren dan ook niet alle professoren ervan overtuigd dat het onderwerp interessant genoeg was om er een hele studie over te maken. Ook de vakjury fronste eerst de wenkbrauwen toen ze de titel van mijn onderzoek zagen verschijnen.  Blijkbaar heb ik ze toch kunnen overtuigen. Net omdat er nog niet veel geschreven is over het thema, kon ik heel wat interessante conclusies voorleggen.  
 
4.Waarom denk je dat de vakjury de kwaliteit van jouw masteronderzoek zo waardeerde? Wat waren de sterke punten?
 
De juryleden vertelden me dat ze het lef dat ik had om voor iets totaal anders te kiezen, wel konden appreciëren. Ze vonden het een innovatief onderzoek. Ik heb voor mijn onderzoek ook samengewerkt met de communicatiedienst van het Koninklijk Paleis. Dat vonden ze wel bijzonder aangezien het paleis toch nog steeds wordt gezien als een beschermde omgeving. 
 
5.Hoe kijk je terug op je schoolcarrière binnen Maris Stella? Welke vakken/ervaringen vond je interessant?
 
Ik ben altijd graag naar Maris Stella gegaan. Dit is vooral een verdienste van een aantal leerkrachten die met veel enthousiasme en passie voor hun vak mijn aandacht en die van vele anderen wisten vast te houden. Mevrouw Van den Langenbergh die ons geschiedenis gaf, was zo iemand. Of ze nu met behulp van haar transparanten over de farao’s vertelde of we op uitstap naar een museum gingen (waar ze ongetwijfeld al tientallen keren was geweest), ze bleef altijd even bevlogen lesgeven. Ook aan de lessen economie heb ik heel goede herinneringen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Anderzijds herinner ik me ook nog de strikte regels die ik soms wel als beklemmend ervaarde. Maar misschien nog belangrijker, ik heb op Maris Stella heel fijne mensen leren kennen die ik vandaag nog steeds als mijn beste vrienden beschouw. 
 
6.Heb je het gevoel dat Maris Stella je goed heeft voorbereid op je hogere studies?
 
De basiskennis die je op Maris Stella meekrijgt, zorgt ervoor dat je later eender welke richting uit kan. Je moet alleen bereid zijn om er hard voor te werken. Ook vaardigheden als plannen en doorzettingsvermogen zijn nuttige handvaten die op Maris Stella worden aangereikt. Deze vaardigheden heb ik nog bijna dagelijks nodig.
 
 
 
 
7.Wat heeft de toekomst voor jou in petto? Heb je specifieke plannen/dromen?
 
Ik ben sinds enkele maanden aan de slag in het federaal parlement. Het is een plaats waar je heel wat interessante mensen ontmoet en heel wat uitdagende dossiers op je bord krijgt. Ik hoop dat ik daar zeker nog enige tijd ga mogen meedraaien. En wat daarna? Dat zie ik dan wel weer.
 
 
8.Welke boodschap zou je willen geven aan onze huidige zesdejaars die aan de vooravond staan van hun leven na Maris Stella?
 
Dat je vooral je eigen gevoel en je eigen instinct moet volgen. Als het op studiekeuze aankomt, zijn er allerlei testen die je kan doen en adviezen die je krijgt vanuit je omgeving. Het kan zeker nuttig zijn om daaraan mee te doen en te luisteren naar de goede raad van anderen. Maar uiteindelijk volg je best je eigen gevoel. En deze tip gaat zeker ook op voor andere keuzes die je zal moeten maken. Laat je niet ontmoedigen, maar ga ervoor. 
 
 
                                            
 
 
 
 
 
Vrijdag 12 maart 2021 heeft Maris Stella weeral eens geschiedenis geschreven.
 
Voor de eerste keer sinds het begin van de Wiskunnend Wiske-wedstrijd van de VUB, hebben wij de hoofdprijs kunnen bemachtigen! Dit hebben we allemaal te danken aan de leerlingen van 6L8W8 (Latijn-Wiskunde en Wetenschappen-Wiskunde 8u.), bijgestaan door enkele enthousiaste vrijwilligers uit 5L7W7. Het team, de Precieze Puzzelaars zoals ze zichzelf noemen, heeft zich moedig gebogen over 8 verschillende wiskundeproblemen, ontsproten uit de breinen van de faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen en de faculteit Ingenieurswetenschappen van de VUB. Uiteindelijk behalen ze een monsterscore van 88%!
We waren al supertevreden dat we onze school mochten vertegenwoordigen in deze digitale finale, maar dat we ook nog de beste zouden blijken uit 45 finalisten, was beter dan onze stoutste dromen.
 
Een dikke proficiat aan Aaron Goos, Vincent Matheï, Janne Soontjens, Joke De Bie, Jitte Stes, Claire Krekels, Tim Janssens, Martijn Klaver, Marina Moussa, Lotte Van der Schoot en Lara Geens, die vanaf vanddag bekend zullen staan als winnaars van Wiskunnend Wiske 2021!
 
Ondanks de vele huidige beperkingen, zien wij het zitten, zeker op onze speelplaats! Sinds vandaag is deze dankzij Cera, Mooimakers en ons oudercomité een leuke zitplek rijker.
 
 

 

En de winnaar is ...

 

We kennen de winnaar:  "2MD - Maris Stella Instituut - Malle" behaalde 787 likes. Dat is net iets meer dan SGI Lennik. Proficiat, jullie winnen een bioscoopbezoek met de klas. Wij hopen nu dat de bioscopen vlug mogen bezocht worden bij een volgende corona versoepeling. (Vlaamse STEM Olympiade - FB)

 
 
Elk jaar organiseert Maris Stella haar befaamde SPONSORACTIE. Hierbij zamelen onze leerlingen geld in voor het goede doel. Onze school werkt al jaren samen met Ondernemers zonder Grenzen en hoopt zo bij te dragen tot de aanplanting van nieuwe bossen in Senegal en Burkina Faso. 
 
Corona gooide in 2020 echter roet in het eten! Onze sponsortocht werd noodgedwongen gecanceld en de leerlingen konden hun sponsorkaarten niet meer inwisselen tegen een ontbijt op school, een kop warme soep of een leuk kiekje in de Photobooth. Dit weegt echter niet op tegen het fabuleuze bedrag van 15.881 euro die we met hun inspanningen konden opsturen naar Ondernemers zonder Grenzen!!!!!
 
We wilden onze leerlingen dan ook bedanken door toch de uniformloze dag te laten doorgaan. Vandaag bleef bij velen dus even het klassieke uniform in de kast.
 
     
 
     
 
 

Ook dit schooljaar werden de mini-ondernemingen op de proef gesteld tijdens de juryverdediging van hun businessplannen, uiteraard alweer in een coronaproof jasje. Proficiat aan alle mini-ondernemers van 5 Economie! Veel dank aan de oud-leerlingen en juryleden Michiel Arnouts, Anton Blockx, Frederik Martens en Tim Peeters.

 

 

          

Oud-leerlingen dompelen onze zesdejaars tijdens de coronaproof editie van de start2study onder in hun wereld van 'morgen'... Dankjewel aan alle oud-leerlingen die er ook dit schooljaar een succes van maakten!

 

Tijdens de lessen economie werkten 1M en 2L rond verschillende begrippen: CV, C4, vacature, salaris, barema, werkgever, werknemer. Als kers op de taart mochten de leerlingen met hun CV komen solliciteren. Na een spannende periode werden ze opgebeld of gemaild met de uitslag wie er uiteindelijk gekozen was voor de job.

 

     

 

                             

Apart, maar toch SAMEN. Enthousiaste deelnemers aan de literaire workshop werken rond #poëzieweek2021 met als thema #samen.