Het coronavirus heeft een grote impact gehad op alle lagen van de samenleving. Zo werd het onderwijs – en dus ook leerkrachten – verplicht om zichzelf heruit te vinden. “Preteaching” was het magische woord van de voorbije maanden. Hoe bereiken we onze leerlingen? Op welke manier kunnen we hen blijven boeien? Wat kunnen we leren uit deze vreemde periode? We vroegen dit aan enkele van onze leerkrachten.

 

 
Mevr. Van der Veken – leerkracht aardrijkskunde
 
Hoe heb jij de periode in quarantaine ervaren? Heeft deze toestand iets fundamenteel veranderd aan jouw manier van leven?
 
Ik vond het een erg rustige periode. Het dagelijks ‘kiezen’ wat je eerst zal doen en wat je kan verschuiven naar een latere dag, gaf me een relaxed gevoel. Ik hoop en denk dat ik na de quarantaine terug probeer wat ‘rustiger’ te leven en niet altijd zoals een elektrisch geladen poppetje zal rondlopen.
 
Hoe vulde jij je dagen?
 
Ik start elke dag met een work-out. Dat geeft me de ganse dag een goed gevoel en minder schuldgevoel wanneer ik voor de zoveelste keer naar de snoepkast wandel. Verder werk ik elke weekdag enkele uurtjes voor school aangevuld met wandelingen en fietstochtjes.
 
Hoe ervaar je het digitaal lesgeven? Wat zijn de positieve/negatieve effecten? Het digitaal lesgeven is super! Ik schrok er voor de paasvakantie van hoe ‘onwennig’ de eerste live les was maar dat lag echt aan mezelf. Ik gaf ineens een live les aan 70 leerlingen waarna ik barstende hoofdpijn had van alle vragen in de chatbox. Nadien is gebleken dat een live les per klasgroep toch wel wat rustiger en gemakkelijker verloopt. Tijdens de paasvakantie deed ik digitale oudercontacten met alle ouders van mijn klas (1MA). Het was heel fijn om alle leerlingen te zien en de ouders te horen vertellen over de noden van hun kind. Dit was handig om te weten zodat ik na de paasvakantie een laptop kon regelen voor wie dit nodig had en lessen kon opnemen omdat live lessen niet altijd zo goed uitkwamen. Zelf heb ik op digitaal vlak al veel bijgeleerd. De Bookwidgets, live lessen en Monosnap zijn superhandig. Verder heb ik geleerd hoe ik mijn opgenomen lessen op YouTube kan plaatsen (onder een verborgen link weliswaar) zodat de leerlingen de lessen kunnen bekijken wanneer zij wensen.
 
De negatieve effecten zijn dat je niet bij alle leerlingen even goed kan ‘helpen’ als in de klas. Daarom mail ik, bel ik of stuur ik soms SMS’jes met leerlingen zodat ze helemaal mee zijn.
 
Heeft deze coronacrisis je nieuwe inzichten gegeven omtrent jezelf als leerkracht?
 
Ik heb gemerkt dat ik toch een echte ‘freak’ ben als het op school aankomt. Ik bestookte de leerlingen met vragen, mailtjes, taken, digitale lessen. Zo kwam ik er pas na 9 weken achter dat ik ze ook geen lessen of opdrachten meer mocht geven voor het keuzevak economie. Het lukt me (soms) al iets beter om het schoolse wat te laten rusten zoals het werk even aan de kant te laten liggen of niet elk mailtje binnen de twee uren te beantwoorden.
 
Wat zou je nog graag meegeven aan onze leerlingen van Maris Stella?
 
DOE ZO VOORT! Het maakt me echt gelukkig als ik zie hoe de leerlingen aan het werken zijn. Van mijn 310 leerlingen heb ik wekelijks zo’n 10 leerlingen die ik een herinnering moet mailen maar uiteindelijk maakt iedereen zijn/haar taak. Dat vind ik fantastisch om te zien! Niet opgeven is de boodschap en hopelijk zien we elkaar nog eens terug dit schooljaar.
 
 
Mevr. Lenaerts – leerkracht economie
 
Hoe heb jij de periode in quarantaine ervaren? Heeft deze toestand iets fundamenteel veranderd aan jouw manier van leven?
 
Zelf heb ik de quarantaine aan de ene kant ervaren als iets unieks, een periode dat de tijd even leek stil te staan, extra tijd die we kregen om dichter bij ons gezin te staan. Aan de andere kant had het iets beangstigends, je kon alleen maar hopen dat iedereen gezond bleef en de periode snel voorbij zou zijn. Zelf hoop ik de ‘rust’, het niet volplannen van je agenda tijdens weekdagen en weekends, mee te nemen naar de toekomst.
 
Hoe vulde jij je dagen?
 
Al zeker niet met spectaculaire activiteiten, mijn focus op het voorbereiden van mijn lessen, voor mij uitdagend en vernieuwend én in het checken of mijn kinderen hun schooltaken au serieux hadden genomen. Nooit heb ik eerder tijdens schoolweken zoveel gewandeld.
 
Hoe ervaar je het digitaal lesgeven? Wat zijn de positieve/negatieve effecten?
 
Het digitale lesgeven biedt nieuwe perspectieven. Bij aanvang van de lockdown was het experimenteren met vallen en opstaan, de efficiëntie die ik normaal hoog in het vaandel draag was even zoek. Gaandeweg ontwikkelde ik nieuwe strategieën en was ik vertrokken. Een nieuwe wereld ging voor leerlingen en leerkrachten open: verbetersleutels die vooraf werden gegeven, ingesproken powerpoints, filmpjes, livelessen, live vragenuurtjes enz. Hét grote nadeel van deze lockdown is het niet face to face kunnen lesgeven, het wordt steeds moeilijker om leerlingen ‘onderweg’ niet te verliezen. Smartschool live maakte daar nu wel het verschil met de andere methodieken die ik toepaste.
 
Heeft deze coronacrisis je nieuwe inzichten gegeven omtrent jezelf als leerkracht?
 
Het nieuwe tijdperk van preteaching is volgens mij stilaan aangebroken, wat ik zelf als iets positiefs ervaar. Een mix van preteaching thuis en het gedifferentieerd inoefenen van de leerstof in de klas zou een mooi scenario zijn voor de nabije toekomst.
 
Wat zou je nog graag meegeven aan onze leerlingen van Maris Stella?
 
Ik hoop van harte dat de lockdown voor jullie een onvergetelijke tijd is geweest.
 
Dat jullie op één of andere manier de rust van het niet naar school moeten gaan en waar het kon op je eigen tempo kunnen werken, hebben mogen ervaren als iets unieks in jullie schoolcarrière. Ook hoop ik dat er vele fijne niet-schoolse momenten waren. Misschien was er meer tijd om wat langer te tafelen, om meer te sporten of te gaan wandelen met de hond, kortom meer tijd voor vele hartelijke, warme en onvergetelijke momenten. Koester deze en geniet er ook de komende periode nog van!
 
 
Mevr. Van Eyck – leerkracht Frans
 
Hoe heb jij de periode in quarantaine ervaren? Heeft deze toestand iets fundamenteel veranderd aan jouw manier van leven?
 
Je valt helemaal terug op je eigen gezinnetje. In het begin vond ik dat wel fijn, veel meer quality time met m’n kindjes en m’n man. Naarmate er meer tijd verstreek, begon het gemis aan echt contact met familie, vrienden en collega’s meer en meer te wegen. Vóór de lockdown had ik de neiging om snel langs de winkel te gaan om iets te kopen. Nu koop ik veel meer online, en dat zal wel zo blijven, vermoed ik. En ik probeer zo veel mogelijk lokaal te kopen.
 
Hoe vulde jij je dagen?
 
Vrij bruusk werden we voor het afstandsonderwijs gesteld… Live lesgeven, lesvideo’s maken, het uitwerken van online testen, … een hele nieuwe wereld stond ineens voor me, waarin ik echt wel m’n weg moest zoeken. Daar kroop zeer veel tijd in, maar met steun en hulp van collega’s hebben we samen een mooi pad kunnen bewandelen. Daarnaast was er ook de huiswerkbegeleiding bij m’n kindjes van 7 en 8 jaar, die nog niet zo goed zelfstandig aan de slag kunnen. Veel school dus… En het spannendste moment van de week was m’n bezoek aan de ColruytJ
 
Hoe ervaar je het digitaal lesgeven? Wat zijn de positieve/negatieve effecten?
 
Het “echte” contact en directe interactie met de leerlingen miste ik wel. Live sessies vingen dat wel voor een stuk op, maar het is toch niet hetzelfde. Wat mij betreft, is er alvast één positief ding uit de Corona-crisis gekomen, en dat is de ontdekking van Bookwidgets, voor mij echt een meerwaarde! Leerlingen kunnen
 
er zelfstandig en op eigen tempo mee aan de slag en je kan er ook heel gerichte feedback mee geven.
 
Heeft deze coronacrisis je nieuwe inzichten gegeven omtrent jezelf als leerkracht?
 
Je beseft wel dat de omgeving een bepalende factor is, maar heel deze lockdown heeft me echt wel het belang ervan doen beseffen. Als leerkracht waren er wel eens momenten waarop het moeilijk was, maar dan waren er de fantastische collega’s die net datgene zegden of deden wat je nodig had. En zeker onze directie niet vergeten, die duidelijk en rustig alle krijtlijnen uittekende. Blij om een “Maris Stelliaan” te zijn.
 
Wat zou je nog graag meegeven aan onze leerlingen van Maris Stella?
 
Ik ben echt trots op jullie! Zeer vele leerlingen zijn er echt voor blijven gaan, bekeken nauwgezet de lesvideo’s en maakten hun taken grondig, waren stipt aanwezig op de Live sessies en deden hun best bij de online testen. Ik vond het ook heel fijn dat ze af en toe de tijd namen om me te laten weten dat de lesvideo’s hen geholpen hadden, en dat ze de Bookwidgets apprecieerden. Echt heel blij met zo een fijn publiek, jullie zijn toppers!