Tijdens de lessen aardrijkskunde werd ons voorgesteld om een Cambodjaanse pennenvriend te krijgen. Uiteindelijk werden de vijfentwintig snelste leerlingen ingeschreven om zich te koppelen aan een leerling die school volgde aan de Don Bosco Technical school in Kep – Cambodja. We kwamen in contact met deze school omdat onze leerkracht hier ooit lesgaf. Dit project geeft ons de kans om met Cambodjanen te spreken over dagdagelijkse gebruiken en gewoonten.
 
Iedereen kreeg zijn/haar pennenvriend toegewezen en onze leerkracht startte ook een groepschat op via Facebook. We zijn met zo’n 25 Belgen en 25 Cambodjanen en onze leerkracht houdt een oogje in ’t zeil. Tijdens de eerste conversaties werd al duidelijk dat er toch enkele overeenkomsten waren in onze vrijetijdsbesteding (voetbal, volleybal). Al moest er toch wel heel duidelijk worden uitgelegd wat nu juist KLJ of scouts is. ’s Avonds werd er als eens een foto van ons avondmaal gepost waarbij we op zoek moesten gaan naar het Engelse woord voor ‘bloemkool’ of ‘kroketten’.
 
Omdat zowel de Belgen als Cambodjanen enthousiast waren, regelden we een videochat tijdens de middagspeeltijd. Helaas was dit niet evident omwille van het uurverschil. Per toeval sneeuwde het op dat moment en konden we dit aan onze nieuwe vrienden laten zien. Met open mond keken de Cambodjanen naar de sneeuwvlokjes. Maar zij waren ook helemaal onder de indruk van die vele blanken bij elkaar! Hilariteit alom!
 
We hopen via deze weg een meer bewuste blik te krijgen op het leven in Cambodja en dat we ons Engels oefenen, is mooi meegenomen.
 
Stien De Locht (3H)
Michelle Van der Veken (leerkracht aardrijkskunde)