Oud-leerlinge Vrije Beeldende Kunsten Elleke Frijters werd genomineerd voor ARTAGON 2, een wedstrijd voor afstuderende master- kunststudenten.
De organisatie heeft voor deze editie volgende vier landen gekozen: Frankrijk, Monaco, België en Zwitserland.
Van 1 tot 10 april 2016 neemt Elleke deel aan deze grote tentoonstelling in het centrum van Parijs samen met 44 andere jonge kunstenaars uit verschillende landen.

Elleke Frijters is een jonge Belgische beeldhouwster. Haar werk ontstaat vanuit waarnemingen in het dagdagelijkse leven. Ze heeft een soort visuele radar waarmee ze haar omgeving bekijkt en die door interessante dingen wordt getriggerd. Het zijn vaak heel subtiele of juist gewone dingen waaraan de meeste mensen geen aandacht besteden. Die interessante objecten, materialen, patronen worden voor haar dan “ fascinaties” waar zij mee begint te spelen. Ze gebruikt de sculpturale kwaliteiten die veel dingen rondom ons bezitten. Ze maakt de vormen los van hun functie, context en omgeving, ze worden vervormd en veranderd, waarbij ze vaak met  schaal, structuur of kleur speelt. Hieruit ontstaan dan sculpturen waarvan de betekenis niet simpelweg leesbaar is. De toeschouwer moet voor zichzelf op zoek gaan naar een betekenis en krijgt daarbij te maken met sculpturen die niet abstract, maar ook niet figuratief zijn. Sculpturen die zowel vervreemding als herkenning uitstralen.


“De sculptuur ORELHAS(2016) is voortgekomen uit één van de miniatuur sculptuurtjes die ik maakte voor een project in Rio de Janeiro. Mijn doel was daar om iedere dag een impressie van de stad weer te geven in een klein sculptuurtje. Terug in België had de stad zo'n indruk achtergelaten dat ik niet anders kon dan erop verder te werken. In dit beeld is mijn fascinatie verwerkt voor de telefooncellen die doorheen de stad te zien zijn. Ze waren steeds een vertrouwde vorm in de immense stad, waar iedere buurt enorm van elkaar verschilt. De telefooncellen rijgen de stad visueel aan elkaar. Het ontwerp van die telefooncel is efficiënt, simpel en daardoor bewonderenswaardig. Steeds meer werd deze sculptuur een representatie van mijn indruk van Rio.
Even ongecompliceerd vond ik ook de Béton brut architectuur, vooral in de ontwerpen en monumentale gebouwen van Oscar Niemayer. Ze zijn organisch en dynamisch opgebouwd met een ruwe afwerking waardoor het een vervreemde indruk geeft. Dit maakte ook een overweldigende indruk op mij.”


Elleke Frijters (6VBK 2010-2011)