KBC-beursspel
____________
Wij, de leerlingen van het 3de jaar economie, doen mee aan het beursspel van KBC voor jongeren om inzicht te krijgen in de financiële wereld. Omdat die voor ons nog veel geheimen had, nam Koen van Baarle (hoofd rente-derivaten bij KBC, Brussel) twee lesuren de tijd om ons in te wijden in deze wereld.
Het spel verloopt als volgt : gedurende vier maanden krijg je 100.000 virtuele euro’s waarvan je minimum 90.000 euro moet beleggen gedurende het spel. De aandelen, fondsen en trackers waarin je belegt staan op echte beurzen genoteerd, dus je kan elke dag volgen wat het rendement van jouw belegging is. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk winst te maken door efficiënt te beleggen. De winnaar van het spel gaat lopen met de hoofdprijs nl. een reis naar New York. Maar er zijn ook nog andere prijzen zoals een iPad Air, festivaltickets, enz.
Het spel is nu 1 maand bezig en we ondervinden voortdurend hoe onvoorspelbaar de markt vaak is en welke invloed recente gebeurtenissen op ons rendement hebben. Onze plaats in de rangschikking stelt voorlopig nog niet veel voor, maar … de prijzen worden uitgereikt aan de meet!
(Jane en Fien van 3 E)

Interview met een zelfstandige
_________________________
In oktober dit jaar mochten wij, de leerlingen van het 3de jaar economie, een zelfstandige gaan interviewen. Aangezien we nog niet veel over het zelfstandig ondernemerschap in de praktijk wisten, was dit zeker erg leerrijk.
Wij legden een interview af met de eigenaar van schilderwerken Jordens. Hij wist ons te vertellen wat de positieve kanten, maar ook de negatieve kanten zijn van het ondernemerschap, welke problemen hij ondervindt op het vlak van financiën en personeel en hoe hij deze oplost, waarom hij zelfstandige is geworden en hoe zwaar de concurrentie kan wegen. Hij gaf ons ook enkele tips mee voor later nl. dat we een goed ondernemingsplan moeten opstellen voor we een eigen zaak opstarten zodat we niet voor al te veel verrassingen zouden komen te staan.
Al deze informatie verwerkten we vervolgens in groep om ze daarna te presenteren aan de andere leerlingen van onze klas. Persoonlijk vonden we dit een zeer leuke opdracht en we zouden zeker graag nog meer van dit soort opdrachten willen maken!