Oud-leerlingenavond 23 november 20 u.

info en inschrijving via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 
 
De leerlingen van seminarie creatief van Maris Stella hebben het weekend van 4 en 5 mei een kunstexpo ‘Sentimiento’ gehouden in Westmalle.  Het ging door in de Sint-Martinuspastorij.  De burgemeester heeft om acht uur ’s avonds de expo officieel geopend.
 
De uiteenlopende werken waren in het thema gevoelens met daarin grote contrasten.
 
 

 

     

Een half jaar terug in de tijd. Wij, zeven enthousiaste leerlingen uit het vijfde jaar, zetten een mini-onderneming op poten, genaamd Charge↑Up. De richting economie liet ons toe om deze uitdaging aan te gaan. Door een goede samenwerking, permanente inzet en een aanstekend enthousiasme hebben we er iets moois van gemaakt. Met ons product, namelijk oplaadsetjes, willen wij de consument een goedkoop en efficiënt alternatief aanbieden voor die oh zo dure versies in de winkel. Het oplaadsetje bestaat uit een oplaadblokje voor zowel in de muur als in de auto. Daar hoort uiteraard ook een kabeltje bij met maar liefst drie verschillende uitgangen. De mogelijkheid bestaat om de producten apart te verkrijgen. Op financieel vlak staan we goed. We zijn uit de kosten en zo beschikken we op dit moment over een kleine winst. We hopen om onze overige setjes nog te kunnen verkopen op school om zo het dividend nog wat in de lucht te krijgen zodat onze aandeelhouders ook mee kunnen genieten van onze prestaties. Leuk om te weten is dat we al veel positieve commentaar hebben gekregen en mensen wel degelijk uit de nood kunnen helpen. Wilt u ook in het bezit zijn van zo’n fantastisch product? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Het Charge↑Up-team

 

Popshopet, de 5-koppige mini-onderneming van Robbe Hoyberghs, Michiel Geys, Thibaut Weerts, Sverre Van Dijck en Gilles Van Den Bosch uit de richting Economie- Wetenschappen, was op zondag 22 april vertegenwoordigd op de opendeurdag van Maris Stella.
 
Het zonnige weer trok veel bezoekers en bracht veel klanten naar de stand van Popshopet. Het team moest de handen uit de mouwen steken, want de stand van de mini-ondernemingen trok veel aandacht. De verkoop draaide zeer goed en het bedrijf heeft met één verkoopmoment al zijn kosten al vergoed en kon al meer dan de helft van zijn voorraad verkopen.
 
Op dit moment stelt de mini het zeer goed met een kleine winst na enkele lopende bestellingen. Alle resterende popsockets zullen op een volgend verkoopmoment verder worden verkocht zolang er voorraad is, maar deze slinkt snel. Wil jij nog een echte houvast? Wees er dan snel bij, want op=op.
 
 
Op woensdag 7 maart 2018 namen onze volleybalmeisjes het op tegen het Sint-Jan Berchmanscollege uit Westmalle. 
 
Het vertrouwen in een overwinning was groot door het vele volleybaltalent dat aanwezig is in de ploeg. Dit was meteen duidelijk in de eerste set. Onze meisjes gaven Sint-Jan geen kans en de eerste set werd gewonnen met 25-7. In set 2 stoomden onze meisjes gewoon door. Na enkele zeer mooie punten en knappe rally's werd de set uiteindelijk gewonnen met 21-5. Ondanks het grote verschil in punten in de eerste sets boden de meisjes van Sint-Jan toch knap weerstand. Ook zij maakten enkele knappe punten!
 
In set 3 was het verschil kleiner in het spel, maar niet in de punten. Sint-Jan speelde zeer goed mee met enkele sterke smashes, maar uiteindelijk scoorden onze meisjes wel de punten. Na kort overleg werd er ook een 4de set gespeeld, die eveneens door Maris Stella werd gewonnen.
 
Het was een aangename wedstrijd om zien met enkele spannende en lange rally's! Proficiat met deze verdiende overwinning meisjes!
 
Het LO-team
 
 
 
Sint-Jan Berchmans in het rood - Maris Stella Instituut in het zwart
 
 
Veldvoetbal
 
Op maandag 30 april speelde onze 3de graad weer tegen elkaar. In september speelden zij de heenmatch die eindigde in een 2-0 overwinning voor de 6de jaars. De 5de jaars waren zeer gemotiveerd om deze score op te halen en om te zetten in een overwinning.
In de eerste helft van deze partij was het vooral het 6de jaar dat de kansen kreeg. Achteraan hield Thijs Geerts alles tegen en vooraan werden enkele goede kansen bij elkaar gevoetbald. Het 5de kreeg geen grote kansen en ging de rust in met een 0-2 achterstand na 2 doelpunten van Robbe Vermeiren. 
 
     
 
Kort na rust werd ook de 0-3 gemaakt na een doelpunt van Jef D'Afnay waardoor het 5de voor een bijna onmogelijke opdracht stond. Toch werd het nog zeer warm na doelpunten van onder andere Jan Mangelschots. Na een krachtig slotoffensief van de 5de jaars, bleef het toch 2-3 en won het 6de jaar na de heenwedstrijd ook de terugwedstrijd.
 
 
Veldvoetbal
 
Op dinsdag 15 april speelde onze 3de en 4de jaars hun terugmatch. De heenmatch, die in november gespeeld werd, eindigde in een duidelijke 6-0 voor onze 4de jaars. Vol goede moed, zelfvertrouwen en met Arno Vermeylen als coach, vatten de 3de jaars de terugmatch aan. 
In een gelijkopgaande beginfase kon het 4de jaar na 10 minuten het eerste doelpunt maken via Lucas D'Afnay. Het 3de jaar voetbalde (onder leiding van Stijn Mangelschots) zeer goed mee en had zelfs enkele kansen om een doelpunt te maken. Helaas lukte het telkens net niet. Vooral in de tweede helft liepen de 4de jaars verder uit met een 0-5 overwinning tot gevolg. Het 3de jaar verdiende toch minstens een doelpunt voor de prima wedstrijd die ze gespeeld hebben! 
Proficiat aan beide ploegen voor een zeer sportieve en fijne wedstrijd!
 
Het LO-team
 
Op 24 april gingen we op uitstap met de tweede graad Beeldende en Architecturale kunsten naar Mechelen. Onze artistieke trip had als eerste stop het gloednieuwe Hof van Busleyden. Dit historisch stadspaleis opende haar deuren met de expo ‘Roep om rechtvaardigheid’. Deze toont kunstwerken uit de Nederlanden van de 15de tot de 17de eeuw en focust zich op één van de meest universele thema’s: het streven naar rechtvaardigheid en hoe we hier als mens mee omgaan. De leerlingen kregen elk een catalogusbundel en één uur om de werken zo diepgaand mogelijk te analyseren. Boeiend om te merken hoe het nadenken over aspecten zoals recht en goed vs. kwaad nog steeds treffend actueel zijn. De grote meesters van onze Bourgondische Nederlanden waren meesters in het vatten van dergelijke complexe thema’s.
In de middag was er even tijd voor een snelle lunch in het historische centrum waarna we een korte wandeling maakten richting Kazerne Dossin. Dit is een museum en documentatiecentrum over de holocaust en mensenrechten. Het is eveneens de plek van waaruit Joden tijdens WOII werden vervoerd richting Auschwitz. Ons bezoek bestond uit twee delen. Eerst kregen we tijd om zelfstandig de tijdelijke tentoonstelling ‘The art of war’ te ontdekken. Deze toonde een reeks werken van vooraanstaande kunstenaars (Otto Dix, Georg Grosz, Max Beckmann, …) die diverse oorlogssituaties hebben aangeklaagd, elk in hun eigen tijd. Inspiratie genoeg dus om uit te putten voor ons eigen artistieke project. Daarna verdeelde men ons in groepen en werden we gegidst doorheen de vaste collectie van het museum. Foto’s, films en artikels schepten een heftig doch interessant beeld van de holocaust en de geschiedenis van het jodendom. Bepaalde gidsen bleken zelf joods te zijn, een verrassende ontdekking!
 
     
Op het eind van de dag keken we tevreden terug op een productieve uitstap. De gevolgen van oorlog, denken over rechtvaardigheid en het vechten voor religieuze tolerantie. Deze thema’s zijn tijdloos!
 
 
 
 
      
 
     
 
 
          
 
Op 4 mei ging de derde graad Architectuur op uitstap naar Rotterdam. Franck Deboosere voorspelde prachtig weer, dus we waren er helemaal klaar voor! Het doel: de architecturale parels van deze boeiende stad ontdekken op een leuke en alternatieve manier.
 
In de voormiddag stond het Huis Sonneveld op het programma. Deze modernistische woning werd boeiend uit de doeken gedaan door onze gepassioneerde gids. Werkelijk een pareltje van licht, elegant design en functionaliteit. Achteraf werden we zelf aan het werk gezet. We kregen een klein uurtje om, net als de toenmalige architect van het huis, na te denken over de toekomst. Hoe ziet een gebouw eruit in de 21ste eeuw? Wat zijn de behoeftes van de hedendaagse mens? Kunnen we hier een artistiek antwoord op bieden? Aan de hand van zelfgemaakte maquettes moesten we hierover reflecteren en vervolgens onze resultaten presenteren. Leuke denkoefening!
 
Na een welverdiende lunch waren we klaar voor het hoogtepunt van de dag: een begeleide fietstocht door Rotterdam. Twee gemotiveerde gidsen namen ons mee naar enkele artistiek interessante plekjes in de binnenstad. Lekker bruinend en trappelend in een heerlijk zonnetje ontdekten we o.a. de gerenommeerde Erasmusbrug, de kubuswoningen, het Centraal station en het World Port center.
Een leuke en actieve manier om een stad als deze te leren kennen. Een mooie afsluiter van een boeiende dag!
 
 
   
 
   
 
 

Elk jaar moeten de leerlingen uit de tweede graad Beeldende en Architecturale kunsten een creatieve opdracht maken rond de thema’s die we binnen de lessen kunstgeschiedenis behandelden. Hieronder enkele pareltjes die ik dit jaar mocht ontvangen!!!

 

          

Als je gelooft in de kracht van poëzie, kan je niet anders dan bewogen worden door de pracht van haar woorden. 
6 Humane Wetenschappen bezoekt de stad Antwerpen in al haar facetten en raakt dichterlijk geïnspireerd. Een professionele jury beoordeelt al dit talent en maakt haar keuze. 
Sebastiaan Van Houdt mag zich uiteindelijk schrijver van het ‘stadsgedicht 2018’ noemen. Hij beschrijft de Reus aan de Schelde.
 
 
 
 
 
 
Stadsgedicht A(qua)
 
Ik word omringd door water. 
Al zolang ik besta, heeft er water naast mij gelegen. 
 
Sinds de eerste keren dat mijn kleine handjes zich vestigden in de aarde tot op vandaag. 
Nu zijn mijn handen zo groot als die van een REUS geworden,
dat ze langs beide kanten van de oevers het landschap bewerken. 
 
Water is noodzakelijk voor ieders leven. 
Om mijn voortbestaan te garanderen, heb ook ik water nodig. 
Het is het enige dat mij nog redt van de vergankelijkheid. 
 
Want wat zou ik zijn zonder water? 
Een hoop gassen die eigenlijk niet zou mogen bestaan? 
Een blok verhard materiaal dat niet thuishoort in zijn omgeving. 
 
Maar mijn lichaam begint oud te worden. 
En op mijn oude dag twijfel ik. 
Over wat twijfelt een REUS? 
Over het werk dat zijn handen verricht hebben. 
De tunnel bijvoorbeeld, die ik onder water heb gegraven toen ik jong was. 
Al snel werd die te klein. Had ik beter een brug gebouwd? 
 
Ik heb mijn keuzes gemaakt en moet er mee leven.
Ik ben gevallen en ook herrezen. Na een val zal ik altijd terug opstaan. 
 
Ik word omringd door water. 
Zolang er water naast mij ligt, zal ik bestaan. 
 
Begin dit schooljaar hebben wij als zeven economen in spe zowaar een heuse mini-onderneming uit de grond gestampt. Nu, negen maanden later, kunnen we alvast terugblikken op een mooi parcours waar we allen fier op mogen zijn. 
 
Niet alleen hebben we ons verdiept in de bedrijfswereld, we hebben ze ook nagebootst. Zo werden er in den beginne drie teams samengesteld: het commerciële, het financiële en het administratief team, geleid door een gedelegeerd bestuurder. 
 
Na lang beraad besloten we unaniem om verder te gaan in de wereld van de ‘tie-dye’: witte producten kleuren met behulp van kleurstof en degelijke patronen. Met onze gedachten bij de sokkenhype die volop woedde, kozen we er in eerste instantie ook voor om meer sokken dan T-shirts op de markt te brengen. De verschillende productiedagen, waar we onze witte producten in een kleursopje onderdompelden, waren de max. Werk ging er gepaard met veel plezier. Vandaar ook onze baseline: ‘Made with fun’. 
 
De verkoopdagen op school waren een groot succes. Zo verkochten we … sokken aan €3 het stuk en … T-shirts aan €5 het stuk. Ondertussen hebben we de prijs voor een T-shirt doen stijgen naar €7, omdat de kosten niet meer voldoende werden gedekt door een wisseling naar een ander merk van witte T-shirts. Afgezien van de verkoop op school, kwamen er ook nog tal van bestellingen bovenop die men aan de verkoopstand op school kon doorgeven of via onze sociale media. 
 
Op deze internetsites maken we ook massa’s reclame. Niet alleen beheren we een Facebookpagina, waar de updates verschijnen zoals leutige foto’s of kleine verslagen, maar ook een Instagrampagina waar de foto’s het artistieke moeten benadrukken. Op deze manier kon men ook makkelijker een keuze maken. Daarnaast wordt ook Smartschool benut, met de bedoeling de gehele school te kunnen bereiken, ook degenen zonder deze sociale media. Ten slotte maken we ook gretig gebruik van de eeuwenoude, maar nog steeds efficiënte manier van bekendmaking: de mond-aan-mondreclame. 
 
Alhoewel één ieder zo goed mogelijk getracht heeft zijn eigen taken te volbrengen, hebben we toch ook vooral elkaar geholpen om de onderneming draaiende te houden. Daarenboven kan men besluiten dat we voor een zeer arbeidsintensief product gekozen hebben, waar we ons (met plezier) ook voornamelijk buiten de lesuren tamelijk veel mee bezighouden. Dat is ook de jury, die ons begin anno 2018 is komen evalueren, niet ontgaan. Het wonder was geschied: Arc en Çiel behoorde volgens de jury tot één van de zes (uit de 170!!) beste mini-ondernemingen van de provincie Antwerpen. We hebben voor de jury het beste van ons zelf gegeven, maar het mocht niet baten. Met een euforisch gevoel dat we deze ervaring mochten beleven, keerden we huiswaarts. 
 
We hopen nog zo lang mogelijk het pad van Arc en Çiel te kunnen bewandelen, alvorens de mini-onderneming definitief stop te zetten.